neuro - motorische ontwikkeling

Ieder kind ontwikkelt vanaf de geboorte verschillende bewegingspatronen om in de toekomst als zelfstandig handelend en bewegend persoon te kunnen leven.

Deze bewegingspatronen zijn o.a.: omrollen - oprichten - zitten - kruipen - staan - lopen. Maar ook het recht kunnen houden van het hoofd en balans & evenwicht horen hierbij.

 

Deze bewegingspatronen worden "aan gezet" door middel van de reflexen.

Reflexen zijn ongecontroleerde en onbewuste bewegingen die in een later stadium overgaan in gecontroleerde en bewuste beweegpatronen.

Het doel van de (primaire) reflexen is ervoor zorgen dat de baby kan overleven in de eerste maanden van zijn bestaan.

Denk bijvoorbeeld aan de zuigreflex die ervoor zorgt dat een kind al direct na de geboorte kan drinken; voeding = overleven. 

 

Deze reflexen zijn niet alleen de "aan-knoppen" van de motorische ontwikkeling, maar leggen samen de basis voor de algehele ontwikkeling; fysiek, cognitief en sociaal-emotioneel.

 

In een optimale situatie zijn deze (onbewuste) reflexen wanneer ze niet meer nodig zijn voor de ontwikkeling naar de achtergrond verdwenen, oftewel geïntegreerd.

Ze hebben dan geen functie meer, omdat de baby steeds meer controle krijgt over zijn (bewuste) bewegingen.

 

 

 

Maar... soms loopt het anders... Dan blijven de reflexen meer op de voorgrond aanwezig en kunnen ze de ontwikkeling van een kind zelfs hinderen.

Een kind heeft dan geen controle over deze bewegingen en kan dit niet onderdrukken.

 

 

 

De reflexen komen voort uit de hersenstam en omdat ze op overleven gericht zijn, hebben de reflexen altijd voorrang in het lijf.  Dit kan de ontwikkeling van een kind verstoren. Bovendien kan het er voor zorgen dat een kind ontzettend moe is door het constant proberen te onderdrukken van iets waar ze geen controle over hebben.

 

Denk bijvoorbeeld aan:

  • leer- en concentratieproblemen
  • verdrietig zijn, angsten, paniek of woede-uitbarstingen
  • problemen hebben met het verwerken van informatie zoals ADD, ADHD, autisme, dyslexie, dyscalculie,
  • problemen met slapen (inslapen / doorslapen)
  • gespannen spieren in bijvoorbeeld nek of schouders
  • fysieke klachten, zoals: rugklachten, hoofdpijn, buikpijn
  • het gevoel ”ik ben mezelf niet” of ”er is iets, maar ik weet niet wat”

 


Op cognitief gebied kun je dit zien/merken aan:

  • concentratieproblemen
  • geheugenproblemen
  • automatiseringsproblemen (bijv. de tafeltjes leren)
  • leesproblemen, dyslexie
  • rekenproblemen, dyscalculie
  • spellingsproblemen
  • veel overschrijffouten
  • moeite met klokkijken



Op motorisch gebied kun je dit zien/merken aan:

  • kan niet stilzitten, wil altijd bewegen
  • struikelt veel
  • heeft evenwichtsproblemen
  • heeft moeite om te leren zwemmen
  • moeite met leren fietsen
  • zit op de grond met zijn bips tussen de twee benen in (W-zit)
  • is “onhandig”, loopt tegen dingen aan, gooit dingen om
  • slechte coördinatie (met name tijdens balspelletjes)
  • heeft een zwakke pengreep, schrijfproblemen
  • ligt tijdens het schrijven met het hoofd bijna op de tafel
  • moet zijn hoofd ondersteunen bij het eten of bij schoolwerk
  • hangt onderuit in zijn stoel
  • heeft zijn voeten om de stoelpoten geklemd
  • zit op één been, haakt het andere been om een stoelpoot



Op sociaal/emotioneel gebied kun je dit zien/merken aan:

  • lage eigenwaarde, weinig zelfvertrouwen
  • is onzeker, faalangstig
  • wordt gepest of pest zelf
  • loopt op zijn tenen (letterlijk en figuurlijk)
  • heeft zijn emoties niet in balans
  • impulsief
  • kritiek niet kunnen aanvaarden
  • slecht omgaan met stress
  • agressief / driftbuien
  • sociaal onvoldoende sterk
  • ontwikkelen van angsten
  • schrikt van harde geluiden
  • houdt niet van veranderingen
  • is gemakkelijk afgeleid




Verder kun je misschien één van de volgende punten zien/merken:

  • bijt op z’n pen, nagels of duimt
  • is ‘s nachts nog niet zindelijk (na ongeveer 5 jaar)
  • moeilijke eters
  • heeft last van allergieën, heeft een lagere immuniteit
  • klaagt over hoofdpijn
  • klaagt over buikpijn
  • is heel gevoelig voor labels in kleding, geluid en/of licht
bewegen is de basis voor groei