visuele informatieverwerking

 

Kinderen ontdekken de wereld om zich heen met hun zintuigen; één daarvan is zien.

 

Maar zien is meer dan kijken alleen; "kijken doe je met je ogen, zien doe je met je brein".

 

Het visuele informatie systeem (de manier waarop hetgeen dat de ogen zien, verwerkt wordt in het brein) heeft een grote invloed op het leren, concentreren en het gedrag van een kind.

 

 

 

Als psychomotorisch kindercoach ben ik ook visueel screener & trainer.

 

Dat wil zeggen dat ik o.a. kijk naar:

  • oogrichten:

kan een kind goed richten met de ogen?

 

  • oogvolgen:

kan een kind goed en soepel volgen met de ogen?

 

  • oogsprongen:

kan een kind met de ogen goed en soepel van het één naar het ander "springen" en werkt de ooglens goed bij het scherpstellen?

 

  • oogsamenwerking:

werken de beide ogen goed samen en wordt het beeld wat binnenkomt in het brein goed verwerkt?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met o.a. een Bioptor / Bernell-O-Scope onderzoek ik de visuele vaardigheden.

Met de gegevens uit het onderzoek wordt een gericht oefenprogramma op maat opgesteld.

 

 

 

 

 

 

Ik ben als visueel screener en trainer aangesloten bij de FON; Functionele Oogzorg Nederland.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij twijfel of een vermoeden van wat grotere visuele problemen kan het voorkomen dat ik een kind doorverwijs naar een (functioneel) optometrist voor nader onderzoek.

De praktijk waar ik mee samenwerk, is: Ben van der Heiden Opticiens in Halsteren.